| |
Armatör |
Gemi sahibi, taşıyıcı |
| |
Acente |
Herhangi bir limanda
armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş |
| |
NVOCC |
“Non Vessel Operating
Common Carrier” (Gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan) |
| |
Co-Loader |
Forwarderların
yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan |
| |
Forwarder |
Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve
sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına
sahip olan organizatör firma |
| |
Bill Of Lading (B/L) |
Denizyolu konşimentosu |
| |
Master B/L |
Ana konşimento |
| |
House B/L |
Ara konşimento |
| |
Charter Taşıma |
Geminin tamamen yada
kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşımadır |
| |
Charter Party |
Taşımacı ile armatör
arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir |
| |
Bulk Yükleme |
Konvansiyonel yük
taşımacılığında dökme yükleme |
| |
Broker |
Armatörle yükleyici
arasında aracılık yapan,komisyoncu |
| |
RO-RO Taşımacılığı |
Araç,treyler veya
konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık |
| |
|
|
| |
Yükleme
Boşaltma Terimleri |
| |
Free In (FI) |
Limandaki yükleme
masrafı |
| |
Free Out (FO) |
Limandaki boşaltma
masrafı |
| |
Liner In (LI) |
Yükleme masrafının
armatöre ait olması |
| |
Liner Out (LO) |
Boşaltma masrafının
armatöre ait olması |
| |
Stuffing |
İstifleme, yükü
konteynere yerleştirme |
| |
Unstuffing |
Konteynerin içini
boşaltma |
| |
Stevedoring |
Gemiyi yükleme ve
boşaltma hizmeti |
| |
|
|
| |
Liman
Terimleri |
| |
Storage |
Limanda depolama /
ardiye |
| |
Demuraj |
Geminin kendisine
tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde
bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması |
| |
Free Time |
Serbest süre.Yükün
demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır. |
| |
THC |
(Terminal Handling Fee)
: Limandaki elleçleme ücreti |
| |
Geçici Kabul |
Türkiye’deki gümrük
mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu
nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya
tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır. |
| |
|
|
| |
Navlunla İlgili Terimler |
| |
CAF |
(Currency Adjustment
Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaların navluna dahil edilmesi |
| |
BAF |
(Bunker Adjustment
Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların
belli oranda navluna dahil edilmesi |
| |
Primaj |
Genellikle Türkiye’den
ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu
ek ücret |
| |
War Risk Surcharge (WRS) |
Savaş riski olan
limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret |
| |
High Cube Surcharge |
High Cube konteyner
için alınan ilave ücret |
| |
IMCO Charge |
Tehlikeli madde
taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret |